onsdag 3 november 2010

Seventh Wonder's - "The Great Escape" Recension

Jag hittade denna recension av Seventh Wonders nya album. Kolla in!

http://www.seaoftranquility.org/reviews.php?op=showcontent&id=9859

Long Way Home..

Jag har ingen aning vart jag ska börja. det känns som om jag har så otroligt mycket att berätta! Känns nästan som att den stora bubblan innanför min bröstkorg håller på att explodera till ett enda stort oväder av känslor. Det var trots allt ett litet tag sen jag skrev men under den tiden så känns det nästan som att hela min existens har omdefinierats på flera olika sätt. Må vara små detaljer bara men dessa detaljerna utgör den helhet som är jag.

Jag kan ju iallafall börja med att jag spenderade större delen av förra veckan i Klågerup med mina syskon. Det var sista veckan i huset där de bott sen Augusti 2006 och nu har de flyttat till Gislöv för att bo med våran mammas blivande man. Det stämmer! Min mamma ska gifta sig. 11/11-2011 skall bröllopet äga rum och jag är så glad för min mammas skull för att hon har aldrig tidigare varit gift. Hon trodde för övrigt aldrig att hon skulle få gifta sig då hon aldrig träffat en man som hon känt sig trygg med. Sen för ungefär 1,5 år sedan träffade hon Johan och hon trivs väldigt bra tillsammans med honom. Jag tycker personligen att han är en riktigt bra person och han är verkligen bra för min mamma. Jag har aldrig sett henne så glad och harmonisk förut, som hon är nu med honom. Hon mår bra och det betyder världen för mig. Hon har under alla år varit en klippa och den bästa mamma till mig och mina syskon som någon överhuvudtaget kan ha. Hon har kämpat med sann styrka för att ge mig och mina syskon ett så bra liv som möjligt, trots alla motgångar, och först nu så kan hon slappna av och njuta  av livet som hon var menad att leva det. Sann kärlek är ett begrepp som är svårt att ta på allvar då det ofta är väldigt miss ledande och sällan trovärdigt. Begreppet "Sann kärlek" behövs för att man ska våga tro på kärleken och det är något som gör många skeptiska. Vad är sann kärlek? Hur vet man när man har hittat den? Hur känns den? Hur skiljer den sig från annan kärlek? Det är svårt att säga, och minst lika svårt att veta. Jag har dock sett det. Jag ser det i dem varje dag jag ser dem tillsammans. Det är med stor ära jag ska sjunga på deras bröllop! Och jag är speciellt glad för mina syskon, att de får leva i ett hem där känslan av att vara en familj utgör kärnan. Det var flera år sedan någon av oss egentligen fick känna av detta. Jag känner det också! Trots att jag bor själv i Hässleholm så känner jag ändå av samhörigheten som finns där. Jag ser verkligen fram emot att fira jul detta året med min familj. Det kommer bli helt underbart!

I helgen så var det för övrigt Halloween! Jag hängde med min goda vän Adam på en fest här i Hässleholm hos folk jag aldrig träffat förut. Det var väldigt trevligt och jag hade väldigt kul! Jag var hemma runt 4-5 på morgonen och Adam däckade i min soffa. Det var en Halloweenfest jag sent kommer glömma. Tack alla som medverkade! Dock så svek jag en vän den kvällen och det är inget jag är stolt över. Jag hoppas att någon gång kunna gottgöra henne.

Annars så har jag haft en av mina andra goda vänner nere på besök, Henke. Han har varit nere i Skåne en vecka nu eftersom han har lov, då han egentligen pluggar i Umeå. Det har varit väldigt trevligt att ha honom på besök!

Nu har jag berättat en hel del om den senaste tiden men trots det så har jag utelämnat mycket av det som egentligen är viktigt för mig, mina egentliga känslor. Det som väger tyngst för närvarande. Det är mycket förvirring, många blandade känslor och mycket osäkerhet och iver som dansar polka i mitt bröst. En sak är dock säker och det är att jag kommit ett steg längre med mig själv till.

"I've taken a long way and I wal real slow. I don't mind that it's raining because then the tears don't seem to show"

Snart släpper Seventh Wonder sitt nästa album! Seventh Wonder's, som för övrigt är mitt definitiva favoritband,  nya album kommer heta "The Great Escape" ska hamna i min brevlåda så fort det släpps. Så fort det går att förboka så ska jag göra det. Jenny Karevik, Tommy's (SW's sångare) syster, kommer ännu en gång göra ett gästspel i låten "Long Way Home". Jag har redan haft turen att få höra denna helt underbara låt och jag måste säga att jag älskar den. Jag kan knappt bärga mig tills jag kan kalla migsjälv en stolt ägare av Seventh Wonder's The Great Escape!

Nu så ska jag återgå till att göra iordning lite här hemma. Ni får ha en trevlig kväll sålänge så hörs vi av snart igen!

Kram Nick

fredag 29 oktober 2010

My Digital Horizon - Blog: A part of him dies, another one lives in the mirro...

My Digital Horizon - Blog: A part of him dies, another one lives in the mirro...: "'So here i am, i'm a man in a cynical world Filled with compromises -a tyrant sighs in the mirror I know now i've been weak and afraid And t..."

A part of him dies, another one lives in the mirror…

"So here i am, i'm a man in a cynical world
Filled with compromises
-a tyrant sighs in the mirror
I know now i've been weak and afraid
And turned the other cheek
He knows i can't stand it,
He knows i can't stand that i am a pawn in his puzzle
And still waiting in the wings, the ghost of my past"

Dagens låt heter Waiting in the wings och är skriven, och framförd, av inga andra än Seventh Wonder. Ni som känner mig sedan tidigare vet hur mycket jag tycker om det bandet och deras musik. Olika dagar så fastnar jag ofta för "en låt åt gången" och spelar gärna den om och om igen. Det kan vara för att den känns mest rätt att lyssna på då den bygger på den känsla som är närmast mig för stunden, eller så kan det vara för att jag hittar något parti i låten som jag bara känner är helgjuten och vill höra om och om igen. Det kan definitivt vara en blandning av båda! Det jag iallafall vet är att jag har en tendens att fastna för en låt åt gången. För er som vill höra den så finns den att lyssna på HÄR

Så vad har jag annars gjort senaste tiden? Jag har faktiskt varit hemma i Klågerup och umgåtts med mina syskon sen i Söndags. Det är den här veckan som familjen flyttar hem till mammas blivande man i Gislöv för att bo där. Flytten skedde idag och jag hjälpte till lite i morse innan jag begav mig mot jobb. Med mig hade jag värsta packningen! En stor rullande väska fylld med köksredskap som jag fick av min kära mor. Samtidigt så hade jag min väska med dator, Wii och tillbehör på ryggen, vilken vägde en hel del den också, I min lediga hand så bar jag 3 påsar med diverse saker jag också hade med mig. Jag var ungefär 3 timmar tidig men det gjorde mig inte så mycket. Jag gick in på caféet, ställde mina saker inne i omklädningsrummet och tog det sedan lugnt och snackade med Charlie och våran nuvarande praktikant Björn. Angelica från "STORA" Espresso House-caféet i Lund kom förbi och tog en fika och hängde lite med oss innan hon satte sig för att börja läsa sin bok som hon nyligen köpt. Det var otroligt skönt att bara få slappna av inne på caféet innan jag började mitt pass! För övrigt så provsmakade jag den nylanserade Morotsmuffinsen som haft premiär på Espresso House idag. Så sjukt god! Jag kan rekommendera er alla att gå till närmaste Espresso House inom de närmaste dagarna och köpa en (eller flera). Riktigt god!

Jag var för övrigt en liten sväng inom GAME och köpte The Sims 3 till ps3 som släpptes idag. Jag kände att jag bara måste ha det spelet på ps3! Min dator är inte tillräckligt bra för att det ska flyta ens på medel (fungerar dock att spela, värt att säga) så jag kände att jag ville ha den på ps3 för att få en stabil och snygg variant. Det som jag var väldigt skeptisk till var hur de skulle kunna göra ett fungerande "Sims"-spel på konsol utan att förstöra känslan och spelet i sin helhet. Jag måste säga, till min glada förvåning, att de lyckats väldigt bra med överföringen! Jag ser fram emot att få sitta och fördjupa mig i spelet ännu mer när jag väl får tid till det. Har även införskaffat Borderlands så att jag kan börja lira det med min bror online. Lär bli kul!

Nä, det finns hur mycket som helst jag kan skriva här och nu men jag känner att jag måste gå och lägga mig. Precis nu (00.00) så är det exakt 4timmar och 30minuter som jag har på mig att sova innan min väckarklocka ringer. Jag ska öppna caféet imorgon så i vanlig anda så tänkte jag vara inne i Lund runt 6-tiden. Sen efter att jag har slutat så hänger andreas med mig till Hässleholm för att umgås! Ska bli riktigt trevligt! Adam kommer även han dyka upp under dagen så det har potential till att bli en riktigt trevlig kväll. Ser lätt fram emot det! Ser dock även fram emot att jobba imorgon. Caféet jag jobbar på, och de som jag jobbar med (samt våra stammisar) är helt underbara. Imorgon kommer bli en härlig dag! Lär behöva några White Tiger energidrycker för att hålla mig vaken imorgonkväll, vilket jag ska göra. Är ledig på Lördag så jag har möjligthet att sova. Funderar dock på att sticka inom frisören och införskaffa lite frisyr. Hade inte suttit helt fel! 

Nej nu! Sov så gott kära vänner, bekanta och okända. Det ska jag göra.

Natti! Byee


onsdag 27 oktober 2010

Knasigaste natten på ett tag

Den här natten har jag sovit hur gott som helst! I små, korta intervaller. Efter att jag och min bror kollat färdigt på  de två avsnitt av Smallville som vi kollade på så var det dags för mig att sova. Klockan var ganska exakt 00.30 och min klocka stod på 4.30 för väckning. Komiskt nog så vaknade jag redan 1.30 och undrade hur lång tid det var kvar innan klockan skulle ringa men jag insåg ju ganska snabbt att jag hade gott om tid att somna om en stund. Runt en halvtimme senare så vaknar jag igen och råkar, av en ren reflex starta datorn av bara farten! Så fort den kom till inloggningsskärmen så stängde jag dock av den igen. Jag somnade om och sov i ungefär en timme till och sen var klockan runt 3.00, lite över. Då vaknade jag igen och satte återigen igång datorn. Den här gången så låg jag, i ett halvvaket tillstånd, och stirrade på inloggningsskärmen. När jag inte orkade kolla på den längre så vände jag mig om och blundade en liten stund. Sen bestämde jag mig för att logga in. När jag väl loggat in så lade jag mig återigen åt andra hållet med stängda ögon för att halvsova liten stund till. Somna gjorde jag dock inte igen. Jag låg där och bara väntade på att mitt huvud skulle klarna och mycket riktigt så gjorde den det allt eftersom. Dock så behövde jag ändå snooza 3 gånger, när klockan väl ringde, innan jag faktiskt orkade resa mig upp och ta mig in i duschen. Nu sitter jag dock och käkar frukost och känner knappt av tröttheten överhuvudtaget. Det är lätt det bästa med att vara övertrött! Det märks inte, och det lär inte märkas förrän jag slutat jobba och satt mig på bussen. Då lär jag inte kunna hålla mig vaken. Får hoppas att syrrans pojkvän Martin åker samma buss som mig hem så att han kan väcka mig när vi närmar oss Klågerup.

Nä nu ska jag se till att käka upp så att jag hinner med bussen. Vore en fördel om jag är därinne vid runt 6 tiden så att jag kan hinna fixa så mycket som möjligt innan jag öppnar caféet.

Hoppas ni får en trevlig dag, gott folk! Det ska definitivt jag ha.

Say-O-Nara! *POOF* Borta...

tisdag 26 oktober 2010

En flirt och ett spel

Godmorgon kära människor! Hoppas allt är bra med er. Själv är det helt okej. Har varit lite torr i halsen inatt när jag sovit så jag har lyckats plocka på mig några förkylningsbasiller som satt sig i strupen. Dock så lär dessa vara borta om några timmar så det är skönt.

Igår natt så satt jag upp i någon timme extra för att kolla runt lite på vad det finns för digitalpianon att köpa på musikbörsen (kollade Jam också fast de hade inte lika bra priser, plus att jag gillar musikbörsens butiker bättre) och fastnade för ett keyboard där. Det var inte så himla snyggt men det verkar tillräckligt bra för att vara värt de 1600kr det kostar! Det är Yamaha som ligger bakom det, vilket nästan är ett krav då jag i pirncip bara har mellan Yamaha och Casio att välja på i de låga prisklasserna och Casio är ingenting som jag är direkt intresserad av. Den Yamaha som jag hittade har tillräckligt många ljud och funktioner för att det ska vara kul att leka med, samt sitt "Portable Grand-flygelljud" och en, som de själv beskriver, "berikande reverb-effekt". Detta, plus allt annat som den har, är tillräckligt bra för att jag ska kunna sitta hemma och skriva lite musik, samt öva på att spela piano ännu mer. Jag känner att jag halkat efter på pianofronten sen jag slutade på Geijerskolan i Värmland för snart 1,5 år sedan. Gitarr har jag hemma men jag finner inte det alls lika roligt att spela längre. Har den mest för att skriva lite låtar och ackompanjera migsjälv när jag sjunger.

Nåja! Jag bestämde mig igår för att åka in en sväng till Malmö med syrran för att kolla i musikbörsens butik medan hon var på sin skola och gjorde prov. Jag drog med mig min bror också för att hålla mig sällskap, trots att han inte fick för att han stannat hemma från sin skola då han har ont i halsen och hostar. Lite taskigt av mig, jag vet, men jag tyckte att det var trevligast så! Vi åkte in, som sagt, och hittade snabbt till en GAME-butiken som ligger på gågatan på väg mot Triangeln för att köpa ett spel (The Elder Scrolls: Oblivion - Game of the Year Edition) till min bror som han ville börja spela igen. Tjejen som stod i kassan var riktigt söt och ganska omedvetet så började jag flirta friskt med henne. Bäst av allt var att hon flirtade lika friskt tillbaks. Vi stod där inne en stund och istället så var det min bror som fick vänta på att jag skulle bli färdig. Oh well, sånt händer! Vi begav oss sedan mot Musikbörsen men fastnade vid diverse olika ställen på vägen så när vi väl började närma oss så blev det så ont om tid att vi var tvungna att bege oss mot bussen. Jag kunde inte stanna hur länge som helst då jag skulle jobba på kvällen. Vi tog bussen till Värnhem, träffade syrran och gick in på Entré för att ta något att äta på Sunset Boulevard. Därefter så begav vi oss hem och jag hann spela någon runda Mario med min syster på Nintendo Wii innan jag var tvungen att ta bussen till jobbet i Lund.

Väl i Lund så gick jag en snabb runda inom butiken "SPEL - på Clemenstorget" och köpte ett brädspel vid namn Smallworld. Det verkar riktigt roligt och jag kände att jag behövde ett lite mer "lättsamt" spel då jag mest har spel som tar flera timmar att spela igenom. Jag fastnade för detta dels för att det var rea på det och dels för att jag har hört av en hel del personer att det är det roligaste spelet de känner till. Någonstans så känner jag att det är värt att testa, speciellt då det var så billigt! Får möta upp med mina vänner någon dag snart och pröva det med dem och se om det är så roligt. Bäst av allt är att jag inte har några förväntningar på det så det finns inga direkt förväntningar att leva upp till, vilket i sig är väldigt bra då jag hellre blir överraskad än besviken för att mina förväntningar varit lite för höga.


Nu ska jag stiga upp och spela lite New Super Mario Bros på Wii med min syster innan jag går och gör mig i ordning!

Ha en kalas-dag!

Mvh Nickokicko

lördag 23 oktober 2010

Såklart..

Såklart har jag inte kommit i säng än. Vad händer? Jag börjar tänka över vilka filmer jag vill se till jul och stannar uppe ännu längre. Nåja, jag har iallafall kommit fram till en hel del! Jag har en liten lista med filmer som jag redan har sett och filmer som jag gärna vill se. De är alla för närvarande kärleksfilmer. När jag såg årets första snö igår så fylldes jag av en nostalgisk känsla gällande julen. Det enda jag kunde tänka på var att jag ska julpynta min lägenhet så att det blir en äkta mysig julstämning här hemma. Sen, i allt detta mys, så ska jag sitta i min soffa och njuta av fina kärleksfilmer, vilket juletid påminner mig starkt om. Här kommer en kort lista på filmer jag funderar på att se:

City of Angels (Änglarnas Stad) - En otroligt stark, fin och bra film. Aningen tragisk men ändå hoppfull på något vis. En film som jag kan se om och om igen utan att tröttna på den. En av mina favoriter inom genren.

The Notebook (Dagboken) - En av de finaste kärleksfilmer som finns, det är bara ett faktum. Jag blir lika berörd varje gång jag ser denna filmen. På många sätt väldigt äkta och den har ett djup med en botten större än filmer i genren överlag brukar ha. Otroligt vacker! Baserad på boken med samma namn.

The Time Traveller's Wife (Tidsresenärens Hustru) - Samma som med The Notebook så är den baserad på boken med samma namn. Denna har jag inte sett men det är en film som jag väldigt gärna vill se! Av vad jag har hört så ska den vara väldigt fin, aningen småtragisk men en bra kärleksfilm. Den står högt på min lista av filmer som ska ses!

P.S I love you - Denna har jag inte heller sett men jag har hört väldigt mycket om den. En film som handlar om en kvinna som ska försöka komma över sorgen över att ha mist sitt livs kärlek i cancer, eller något liknande. Till hjälp så har hennes man, innan han dog, gömt undan brev som ska hjälpa henne komma över sorgen. Som sagt, återstår att se hur den är!

Serendipity (Om ödet får bestämma) - En typisk feel-good film i sann amerikansk anda med John Cusack och charmigt vackra Kate Beckinsale i huvudrollerna. En film som jag mår bra av att se (hence the genre) och kan se hur många gånger som helst. Inga överraskningar, bara det gamla vanliga förutsägbara och mysiga "ödesförutbestämda" -kärleks stuket. Hur mysigt som helst! Och bäst av allt, det utspelar sig kring juletid vilket gör den mer sevärd när det närmar sig jul.

A Walk to remember - En av de bästa tonårs-kärleksfilmerna jag någonsin sett. samtidigt otroligt vacker som riktigt tragisk. Jag såg den först för flera år sedan och hade ingen aning vad jag skulle vänta mig. Det visade sig vara en film jag sent skulle glömma. Den står högt på min lista att se om. Även värd att se för Mandy Moore's fina framträdande av "Only Hope" som i sig är en fin låt.

Där är en liten lista av filmer jag ska se till att kolla igenom när det närmar sig jul. Om det blir som jag har tänkt mig så kommer det bli riiiiktigt mysigt! Bara hoppas att det kommer en massa snö också. (snö, ingen slask). Då ska jag lätt sitta inlindad i en filt i min soffa och bara mysa med fina filmer.

Föresten! En box jag gärna vill ha (mycket för den snygga förpackningen). En specialutgåva av Avatar som släpps i mitten av November:


Nuså! Sov så gott, goda människor. Imorgon är en ny dag med nya underverk!
Natti!